To, že by se dojezd uvedený na palubním počítači vozu snižoval rychleji, než jaký je reálný počet ujetých kilometrů, v případě elektromobilu Kia e-Soul nehrozí. Alespoň se tak jevilo během prvního svezení, které jsem za panujícího jarního slunečného počasí absolvoval při mezinárodní novinářské prezentaci tohoto vozu v německém Frankfurtu a okolí.

E-Soul se již začíná prodávat na některých evropských trzích, Česká republika však vzhledem k vytíženosti výrobního závodu přijde na řadu až zřejmě na počátku příštího roku.

Ti, kteří si na vůz počkají, však podle mého soudu nebudou litovat. Třetí generace Soulu, která se pro Evropu bude vyrábět pouze v čistě elektrické variantě, má opět velmi povedený design s kvalitně zpracovaným interiérem. Technicky i z hlediska výbavy je rovněž na výši.

Při prvním seznámení mně pochopitelně nejvíce zajímalo, zda se "krabicovitá" karosérie nějak zásadně projeví na zvýšené spotřebě elektřiny, a tudíž dojezdu.

V okamžiku, kdy jsem za volant usedal před technickým vývojovým centrem korejské automobilky ve Frankfurtu, byla baterie s kapacitou 64 kWh nabitá na 89 procent. Při zapnutém režimu Normal (k dispozici jsou ještě Sport, Eco a Eco +) činil deklarovaný dojezd 378 kilometrů.

Následně nás testovací trasa vyvedla z okraje Frankfurtu na dálnici, kde byla převážně rychlost omezena na 100 - 120 kilometrů v hodině, avšak několik kilometrů jsem si na úseku s neomezenou rychlostí vyzkoušel i tempo kolem 160 kilometrů v hodině. (Vůz má maximální rychlost 167 kilometrů v hodině).

V tomto úseku jsem zaznamenal na palubním počítači hodnotu spotřeby kolem 22 kWh/100 kilometrů. Následně jsme sjeli na "zemskou" silnici. V Německu je sice možno na těchto komunikacích jezdit až stovkou, ovšem na většině míst byla povolena jen sedmdesátka či osmdesátka. Když jsem jel sportovněji, vyžádal si vůz v průměru cca 17 kWh), pak jsem ale zhruba dvacet kilometrů jel se snahou co nejvíce energie uspořit. V tomto případě jsem z displeje odečetl spotřebu 12,4 kWh. A to je skvělá hodnota i vzhledem k údaji výrobce. Ten uvádí 15,7 kWh.

V cíli jsem po ujetí 70 kilometrů měl stále dojezd 317 kilometrů (tedy o 9 více, než bych podle údaje na startu měl mít) a z baterie ubylo 13 procent energie.

Kia e-Soul je tedy v tomto směru nepochybně udělána dobře. Vyhoví však spíše těm, kteří nemají příliš velké nároky na prostor. Dozadu se sice dospělí cestující posadí, ale prostor pro nohy jim vystačí tak akorát. Slabší stránkou je také menší (pouze 315 litrů objemný kufr).

Radek Pecák