První elektromobil Fordu, což má být crossover inspirovaný designem kultovního sporťáku Mustang, se představí příští rok. Na akci Go Futher v Amsterodamu, kde značka prezentovala svoje plány pro nejbližší období zaznělo, že dojezd tohoto vozu má být 600 kilometrů.

Jedná se přitom o hodnotu naměřenou v cyklu podle metodiky WLTP, tedy té novější a přísnější. Další technické údaje, stejně jako jméno novinky, zatím zůstávají tajemstvím.

Kvůli zpřísněným emisním normám je Ford nucen výrazně zrychlit tempo elektrifikace svých současných i budoucích vozů. Bude nabízet všechny formy, počínaje mild hybridy, přes plné hybridy, plug-in hybridy až po čistě elektrické automobily.

Nabídku v Evropě prodávaných automobilů, které mají ve svých útrobách jak baterie se schopností dobíjení z veřejné sítě, tak i spalovací motor, se v brzké době zařadí dodávky Transit a Tourneo Custom, dále nová generace středního SUV Kuga a obří SUV Explorer. Kapacita baterie těchto vozů se bude pohybovat v rozmezí od 13 do 15 kWh, což má vystačit na elektrickou jízdu v rozsahu 40 (Explorer) až po více než 50 (Kuga).

Explorer bude, mimochodem, jedním z nejvýkonnějších plug-in hybridů na trhu. Jeho zážehový šestiválec má sám o sobě výkon 350 koňských sil a dalších 100 přidá elektromotor.

Zřejmě druhým elektromobilem Fordu bude v roce 2021 největší z řady nabízených dodávek, tedy Transit. Značka hodlá využít zkušenosti získané během společného projektu se společností StreetScooter.

Také budoucí elektrický Transit by měl využít pohonné ústrojí této firmy, což ukazuje i prototyp desetimístné dodávky prezentované rovněž v Amsterodamu. Zásoba energie v baterie, kterou lze nabít během čtyř hodin, má vystačit na ujetí 150 kilometrů. Automobil má navíc řadu řešení, které snižují spotřebu elektřiny. Například elektrické posuvné dveře se otevírají jen do poloviny, aby se zmenšil únik tepla, kromě sedaček jsou vyhřívané i plochy v kabině kolem řidiče, aby se zmenšila potřeba klasického topení, vůz má dvojitá ventilovaná okna a zesílenou tepelnou izolaci a na střeše rovněž solární panely. Z nich se dobíjí dvanáctivoltová baterie zajišťující rovněž vyhřívání sedaček.

Radek Pecák