Na začátku příštího roku přijde Seat s elektrickou verzí svého minivozu Mii. Pak už jeho elektrifikace nabere rychlé tempo. Do roku 2021 bude mít v nabídce celkem šest vozů, které jsou schopny jezdit výhradně na elektrickou energii. V Barceloně jsme měli možnost krátkého svezení s prototypem.

Auto jsme přebírali v podzemních kancelářích nedaleko Katalánského muzea v centru Barcelony. Hned v těsném sousedství jsou prostory Seat Metropolis Lab, jehož zaměstnanci vyvíjejí nejrůznější aplikace související s městskou mobilitou. Nepřekvapí tudíž, že k odemčení vozu stačí aplikace v chytrém mobilu.

Pak už se ale použije klíček, který je ve voze. Při otočení se ukázal dojezd u plně nabitého vozu 145 kilometrů. Pokud se zapne klimatizace, poklesne akční rádius přibližně o desetinu.

Do provozu jsme se vydali v půl šesté, tedy v době, kdy je v tomto městě s počtem obyvatel půldruhého miliónu, vrcholící dopravní špička.

Prvních pět kilometrů jsme tedy jen popojížděli stylem 20 metrů jízdy rychlostí do 20 kilometrů v hodině a okamžité zastavení. Je to ideální pro používání systému rekuperace, které se aktivuje zatlačením voliče jízdních režimů do polohy "B". Vlastně to pak funguje vůz s jedním pedálem. Po sejmutí nohy z akceleračního pedálu vůz poměrně razantně zpomaluje. Při běžném režimu D je naopak třeba si při zastavování pomoci poměrně razantním sešlápnutím pedálu brzdy.

Spotřeba při takové jízdě osciluje mezi hodnotami 12-14 kWh na 100 kilometrů. Když pak hustota provozu poněkud polevila a mohli jsme se místy na "výpadovce" rozjet až na osmdesát kilometrů v hodině, pocítili jsme velmi solidní schopnost akcelerace vozu. Určitě není problém stačit i poměrně silným vozům se spalovacím motorem. Jen je samozřejmě zapotřebí dávat pozor na všudypřítomné skútry a motocykly, které se míhají zleva i zprava. To je ale samozřejmě jiná kapitola.

Při zpáteční cestě do města jsme zavítali i ke stále rozestavěné katedrále Sagrada Familia. Když jsme vůz po ujetých 22 kilometrech a hodině za volantem vraceli do garáží a připojovali k wallboxu, svítila na ukazateli palubního počítače hodnota průměrné spotřeby 11,9 kWh.

Musíme samozřejmě ještě dodat, že se jednalo o prototyp, který byl vybaven elektrickým motorem a baterií z aktuální verze Volkswagenu e-Up!. Až přijde na trh skutečný elektrický Seat Miii, bude mít stejně jako jeho koncernoví sourozenci od značek VW a Škoda, dojezd kolem 300 km.

Radek Pecák