Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že elektromobily jsou ekologické, jen pokud se domníváme, že elektřina vzniká v zásuvce, o tom se už delší dobu diskutuje. Teď  se ukazuje, že i tichá provoz je spíš hrozbou než výhodou.

To, co bylo dřív vydáváno za výhodu, se ukázalo jako nebezpečné – chodci je můžou přeslechnout a vstoupit jim do cesty. Automobilky teď hledají cesty, jak vrátit elektrickým autům „hluk“. Nařizuje jim to totiž i evropská legislativa.
Tichý provoz elektromobilu se zpočátku zdál skvělou věcí. Představou ekologů bylo, že elektromobily nejen sníží znečištění ovzduší ve městech, ale uleví lidem i v oblasti hlučnosti automobilové dopravy. Potvrdila se ale stará pravda, že každé pro má také svoje proti. Americký časopis Wired například nedávno spočítal, že elektrické vozy mají o 37 % vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky srážky s chodci než vozidla se spalovacím motorem. Britský Guardian zase citoval Kevina Clintona z Královské společnosti pro prevenci nehod (Royal Society for the Prevention of Accidents): „Největší rizika spojená s elektrickými vozidly jsou spojena s jízdou při nízké rychlosti, například ve městě, protože hluk z pneumatik a aerodynamický šum jsou při těchto rychlostech minimální.“ Nejvíc jsou v této souvislosti ohroženi nevidomí. Guardian citoval studii informující o tom, že s elektromobily má problém 93 % nevidomých.
V USA vstupuje letos v platnost vládní nařízení, že nové elektromobily budou muset povinně vydávat umělý zvuk v rozmezí 47-6 dB v kombinaci maximálně čtyř tónů s frekvencí mezi 315-3500 Hz. Podobné nařízení schválila i Evropská unie. V dubnu 2014 přijala nařízení č 540/2014, které předepisuje výrobcům vybavit svá elektrická a hybridní vozidla tzv. systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Od 1. července 2019 ho musí mít všechny nové typy vozidel, tedy modely nově uváděné na trh. Od 1. července 2021 pak bude tato povinnosti platit pro úplně všechna nová vozidla.
Výrobci s tím proto musejí počítat už nyní. „Již od roku 2013 je pro vozy BMW poháněné pomocí eDrive nabídnut jedinečný nezaměnitelný zvuk,“ říká mluvčí českého BMW David Haidinger. „Tato bezpečnostní funkce je v některých zemích již delší dobu doposud dostupná buď v rámci standardní výbavy a nebo jako volitelný doplněk (například v ČR nebo Německu). Od té doby ho skupina BMW stále rozvíjí. Nové elektrifikované modely BMW, které budou od července 2019 uváděny na trzích ECE, budou standardně vybaveny novým akustickým zvukem pro ochranu chodců. Totéž platí pro elektrifikované vozy MINI, které budou mít svůj vlastní zvukový design, odrážející hodnoty značky MINI. V případě zvuku BMW Sound vyvinutého speciálně pro MINI ještě není jeho finální podoba definitivně stanovena, nicméně zvuk splní zákonné požadavky.“
Podobné je to i u značky Kia. „Všechny modely značky Kia s alternativním pohonem typu hybrid, plug-in hybrid a čistě elektrický pohon mají výstražný systém (tón) pro upozornění chodců či cyklistů instalován a homologován již z výroby,“ vysvětluje Kateřina Vaňková z českého zastoupení. „Systém výstražného tónu byl zaveden s uvedením vůbec prvního elektromobilu značky Kia, Soul EV (prodej v ČR zahájen v září 2014). Následně byl tento systém převzat i ostatními elektrifikovanými modely Niro HEV, Niro PHEV, Optima PHEV, které následovaly. Značka Kia tento svůj výstražný tón nazývá Virtual Engine Sound System (VESS). Se zvyšující se rychlostí vozu se zvyšuje i frekvence zvuku, avšak do maximálně 20 km/h. Poté je výstražný tón automaticky deaktivován. Implementovaný varovný tón ve vozidlech Kia je možné mechanicky, stiskem tlačítka vypnout či opětovně zapnout, ale nelze nikterak měnit zvuk samotný, neb ten je součástí homologace vozidla.“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ