Dobíjecí standard CHAdeMO stále ještě hraje ve světě druhou nejvýznamnější roli, ale léta zaběhnuté pořádky se začínají měnit. Vyplývá to z údajů zveřejněných na portále InsideEVS.com.

Na celém světě je nyní nejrozšířenější konektor typu GB/T, ale ten se používá pouze v Číně. Z pěti miliónů vozů, které si zákazníci koupili, a které jsou schopny jízdy na elektřinu (dvě třetiny jsou čistě bateriové elektromobily a jedna třetina plug-in hybridy), je tímto čínským standardem vybaveno 37 procent vozů.

Na druhém místě jsou shodně standardy Tesla a CHAdeMO s dvaadvacetiprocentním podílem. V absolutních číslech to znamená, že do rychlonabíječek s konektorem Chademo se aktuálně připojuje 760 000 vozů, a pokud započítáme i automobily Tesla s adaptérem pro tento standard, pak jich je 1,3 milionu.

V Evropě drží Chademo zatím vedoucí pozici s 33 procenty (209 000 vozů), ovšem výrazně se na něj dotahuje CCS Combo 2. Již dnes má podíl 30 procent (189 000 aut) a experti předpokládají, že letos se díky příchodu množství nových elektromobilů na trh s konektorem CCS standard Chademo ocitne v tomto teritoriu až na druhé pozici. Pomocí konektoru CCS totiž bude možno rychle dobíjet třeba i Teslu Model 3.

Automobilky, které využívají standard Chademo, což jsou dnes v podstatě jen Nissan a Mitsubishi, proto chtějí spojit síly s Číňany. Hodlají vytvořit nový typ konektorů s pracovním názvem ChaoJi. Standard by měl být zveřejněn již v příštím roce.

Radek Pecák