Česká republika má společně s Polskem v současnosti nejmenší soubor podpůrných opatření pro vzrůst prodejů elektromobilů z vyspělých evropských zemí. Vyplývá to z přehledu, který při jednání v Mladé Boleslavi dostali účastníci Kolokvia o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice.

Největší podpoře se sice těší elektromobilisté v Norsku (především díky nulové dani při nabytí, DPH a dovozní přirážce), ale finanční motivaci mají zájemci o nákup elektromobilu v řadě dalších zemí. V současnosti je třeba v Nizozemí během pěti let vlastnictví úspora až 19 000 eur.

V řadě zemí je ale i přímá podpora při nákupu. Kupodivu nejvyšší v současnosti  platí ve Slovinsku. Jedná se až o 7500 eur na bateriový elektromobil a 4500 na plug-in hybridy.

Následuje Francie, kde je to až 6000 eur a k tomu navíc šrotovné až 4000 eur na staré hybridy. Velmi podobná je aktuálně podpora při nákupu elektromobilů ve  Velké Británii, v Německu a Maďarsku. Konkrétně u našich západních sousedů je to podpora 4000 eur na elektromobily a 3000 eur na plug-in hybridy, ve Velké Británii se jedná o 3500 eur na oba typy vozidel a v Maďarsku se odpočítává při nákupu 21procentní DPH, což může činit až 4800 eur.

Na Slovensku se aktuálně připravuje další vlna podpory elektromobility. V první vlně to bylo pro elektromobily i plug-in hybridy 3 až pět tisíc eur.

Leckde existují i další formy finanční podpory. Třeba ve Velké Británii získá majitel elektromobilu příspěvek 500 liber na pořízení a instalaci wallboxu.

Radek Pecák