Koncern zahrnující i značky Fiat a Jeep se zatím v oblasti elektromobility držel stranou. Až letos v Ženevě představuje první dva plug-in hybridní modely od Jeepu, a také zajímavý koncept.

Centoventi je italský název pro číslo 120 a právě tolik let bude letos v létě italské automobilce. Koncepční automobil je podle mnohých předobrazem budoucí generace Pandy, která by se měla dostat do výroby zhruba za dva až tři roky. 

Pochopitelně se má jednat o elektromobil, ovšem v mnoha ohledech přelomový. Například nás v Ženevě zaujalo, že Fiat neplánuje vůz lakovat. Zákazník si pouze bude moci objednat různé typy a barvy polepů. Tím chce nepochybně italský výrobce ušetřit náklady.

Rovněž výrobní proces má být poměrně unikátní. V továrně se vyrobí pouze šasi osazené pohonnou jednotkou, nápravami, brzdami a dalšími nezbytnými díly. U dealera se pak podle individuálních přání zákazníků doplní další prvky jako třeba střecha (v základní verzi je vůz kabrioletem), akumulátory, nárazníky, přístrojový panel a digitální panel na zadních dveřích.

Ten bude schopen okolí sdělovat různé informace. Například to, že za volantem sedí začátečník nebo, že jsou uvnitř malé děti. Případě ho bude možné využít jako pojízdný reklamní panel, což může vlastníkovi zlevnit provoz vozu.

Spoustu dalších prvků (cca 120), včetně audiosystému nebo potahů sedaček si bude moci zákazník nainstalovat sám doma. Údajně se počítá s tím, že by si některé části interiéru mohli zákazníci vytisknout na 3D tiskárně.

Stejně modulární má být také akumulátor. Počítá se s tím, že v základní verzi by měl mít kapacitu zajišťující dojezd do vzdálenosti 100 kilometrů, ale bude ho možné postupně zvětšovat až pro dojezd 500 kilometrů.

Přitom se má stále jednat o malé vozidlo schopné se protahovat malými městskými uličkami. Na délku měří Centoventi 368 centimetrů a na šířku 174.

Radek Pecák