Naposledy se myšlence vyměnitelných baterií, které zkrátí dobu "tankování" elektrické energie na minimum, hovořilo před necelými šesti lety. Tehdy totiž zkrachoval projekt izraelské společnosti Better Place. Nyní s podobným nápadem přichází španělský Seat.

Automobilka z Pyrenejského poloostrova na ženevském autosalonu představí koncepční vůz Minimó, což je jakýsi kříženec mezi automobilem a skútrem. Pokud si odmyslíme skutečnost, že deisgn je minimálně hodně inspirovaný francouzským vozítkem Renault Twizy, pak jde o zajímavý projekt.

Především díky tomu, že oživuje ideu výměny sady akumulátorů. Ta je umístěna pod podlahou pouze 2,5 metru dlouhého a 1,24 metru širokého vozidla. V případě potřeby se otevře jakýsi "šuplík", vybité baterie se vyjmou a nahradí novými.

Podle tiskové zprávy by to měla být záležitost v řádu sekund. Seat zatím neinformoval, jak přesně, a kde by výměna mohla probíhat, z jediného dosud zveřejněného snímku je zřejmé, že bateriový paket je rozčleněn do čtyř modulů, z nichž každý půjde vyměnit samostatně. Teoreticky tak nebude muset řidič vyměňovat všechny čtyři, ale třeba jen jeden, aby dojel na místo, kde bude moci dobíjet z vlastního zdroje.

Dojezd na plně nabitou baterii by měl podle Seatu činit více než sto kilometrů.

I když je do sériové výroby tohoto vozidla zřejmě ještě poměrně daleko, myšlenka se to zdá být zajímavá. Již proto, že baterie v tomto vozidle nebudou mít určitě hmotnost mnoha set kilogramů jako tomu bylo v případě Renaultu Fluence Z.E s vyměnitelnými bateriemi. Zatímco pro něj musely být budovány speciální stanice se složitým zařízením, v případě Seatu by mohla postačovat lidská síla.

Baterie by se pak mohly dobíjet a vyměňovat třeba na klasických "benzinkách".

Radek Pecák