Mitsubishi Outlander PHEV je nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě. Od počátku letošního roku je v nabídce i tuzemských dealerů této značky se třemi diamanty ve znaku.

Měli jsme možnost jeho schopnosti zkoumat na cestě vedoucí z Prahy do rakouského Zell am See. Vůz jsme převzali v areálu Auto Palace na Spořilově a vyrazili na cestu směrem D1, Benešov, České Budějovice, Linec, Salzburg a Zell am See.

V tom okamžiku jsme měli baterii nabitou na 98 procent, což mělo zajistit dojezd 46 kilometrů pouze na elektrickou energii.

Jen ve stručnosti připomínáme, že současné provedení tohoto vozu získalo objemnější čtyřválcový spalovací motor (zdvihový objem je 2,4 litru místo dřívějších rovných dvou litrů). Ten má vyšší výkon - konkrétně 135 místo dřívějších 121 koňských sil. Výkonnější jsou i  elektromotory a baterie získala větší kapacitu - 13,8 kWh.

Nejprve jsme se rozhodli uchovat v baterii co nejvíce energie a zjistit spotřebu v režimu Safe. Nejvíce nás zajímalo, jak se vůz bude chovat v hustém provozu při průjezdu Českými Budějovicemi. I tam jsme projížděli v tomto režimu. Výsledná spotřeba činila 6,6 litru.

Následně jsme vozu "povolili" využívat zásobu elektřiny v baterii na úseku mezi jihočeským krajským městem a hraničním přechodem Dolní Dvořiště. Na této silnici, která vede poměrně členitým terénem, pak díky výrazné dopomoci elektromotorů spotřeba klesla na 4,5 litru.Na tomto více než 40 kilometrů dlouhém úseku jsme ale baterii již kompletně vybili.

Na trase mezi česko-rakouskými hranicemi a Freistadtem, kde již začíná dálnice, jsme tedy jeli v hybridním režimu a se spotřebou 6,3 litru. Připomínáme, že v Rakousku je mezi obcemi povolena rychlost 100 kilometrů v hodině, tudíž to není vůbec špatný údaj.

Ještě příznivější pak byla "žizeň" tohoto velkého vozu na úseku dálnice za Freistadtem, kde je povolena opět pouze "stovka".  Palubní počítač nám ukázal průměr 5,5 litru.

Jakmile se však povolený rychlostní limit změní ze stovky na sto třicet, apetit spalovacího motoru při vybitém akumulátoru rapidně stoupá. Mezi Lincem a Salzburgem jsme spatřili na displeji údaj 9,9 litru. Řídící elektronika se přitom velmi často snaží dobíjet baterii, a jakmile je "nasbírána" energie na tři kilometry, přepne na elektropohon. Po vybití na úroveň jednokilometrového dojezdu se celý proces opakuje.

Tyto první poznatky ukazují, že Outlander PHEV je tedy vhodný především pro ty motoristy, kteří mají možnost často dobíjet (tento vůz zvládá i rychlodobíjení) a jezdí především kratší trasy v městském a příměstském provozu. Doporučuje se příliš nepřekračovat rychlost 100 km/hod.

Radek Pecák