Zima je letos i v našich končinách poměrně tuhá. To moc nehraje do not majitelům elektromobilů, kteří musí počítat s menším dojezdem. Jak je to přesně, zjistila americká studie.

Vozy BMW i3, Tesla Model S, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf a Chevrolet Bolt podrobila Americká automobilová asociace (AAA) testu v laboratoři. V něm zkoumala, jak se mráz a naopak horko projeví na hodnotě dojezdu těchto elektromobilů.

Výsledky pak poskytla zpravodajské televizi CNBC. "Už teplota pod mínus šest stupňů Celsia výrazně zkracuje vzdálenost, kterou může vůz na jedno nabití urazit. V průměru je to o 41 procent. Vliv nízkých teplot je výrazně vyšší, než jsme předpokládali, " uvedl Grag Brannon z AAA a dodal, že výrobci by se s tímto problémem měli umět vypořádat.

Připomínáme, že ideální podmínky pro provoz elektromobilů jsou kolem teploty + 20 stupňů Celsia. Proto se i při tomto testu brala za "standardní" teplota 24 stupňů Celsia. Vysoké letní hodnoty také hodnotu sníží, ale ne tak podstatně. Konkrétně při 35 stupních při vypnuté klimatizaci o čtyři procenta a po jejím zapnutí o 17 procent. Naopak při mínus sedmi bez zapnutého topení hodnota dojezdu klesla o 12 procent a po aktivaci vyhřívání dokonce o zmíněných 41 procent.

Proti výsledkům se ihned ohradila domácí výrobce Tesla. Podle jejích představitelů v zimě zdaleka tak zásadně dojezd neklesá, což mají dokázat její interní testy.

Faktem je, že ihned po "aktivaci" vozu do provozu (podle našich praktických zkušeností) hodnota dojezdu klesne v mrazu hodnota dojezdu velmi zásadně. Jenže poté, co se interiér i baterie začne zahřívat, se hodnoty předpokládaného dojezdu zase postupně navyšují. Záleží samozřejmě na mnoha faktorech. Například na tom, zda venkovní teplota bude celou dobu konstantní, jak moc bude posádka využívat topení nebo jakým stylem, jakou rychlostí a v jakém terénu vozidlo pojede.

Radek Pecák