České zastoupení značky Toyota se definitivně rozhodlo neuvádět na tuzemský trh s novými osobními automobily současné provedení "vodíkového" vozu Mirai.

"Počkáme si až na novou generaci, která by měla přijít v roce 2020," uvedl exkluzivně pro Autonaelektřinu.cz generální ředitel Toyoty Česká republika Martin Peleška.

Ještě vloni přitom značka o uvedení současné generace uvažovala. Vyčkávala ale na vybudování alespoň základní infrastruktury pro doplňování vodíkových nádrží tohoto modelu. Do současnosti však v tomto směru nenastal žádný pokrok. Veřejné plnící stanice s touto pohonnou látkou by měly být vybudovány nejdříve v létě tohoto roku v Litvínově a v Praze na Barrandově. Pak by měly následovat další. Určité plány v tomto směru má například společnost Shell.

Nová generace Mirai získá lepší technické parametry, než ta stávající. Například dojezd se dostane až k hranici tisíce kilometrů na jedno natankování. Stávající Mirai má akční rádius zhruba 400-500 kilometrů.

Toyota v mezidobí připraví také opatření na zavedení masové produkce automobilů s palivovými články, což povede i ke snížení výrobních nákladů. Dosud se totiž tento vůz montuje víceméně ručně.

Klíčovou záležitostí pro masové rozšíření "vodíkových" automobilů je snížení ceny palivových článků. V současnosti je totiž zapotřebí velkého množství platiny (zhruba třicet gramů) v katalyzátoru usnadňujícího reakci vodíku s kyslíkem. Při ní vzniká elektřina. 

Kvůli tomu je také vysoká cenovka pro konečného zákazníka. Například v Německu je Mirai zdaleka nejdražším modelem značky. Aktuální cena dosahuje bezmála osmdesáti tisíc eur.

Radek Pecák