Kompromisem mezi vozem se spalovacím motorem a elektromobilem se zdá být plug-in hybrid. Hodí se pro lidi, kteří denně jezdí jen pár kilometrů do práce a z práce a jen jednou za čas se vydají na delší cestu, na které díky spalovacímu motoru nebudou závislí na pomalém dobíjení. Právě takové užívání jim ale může způsobit poruchu motoru. Důvodem je bioetanol.

Dnes většina aut tankuje buď Natural 95 s 5procentní příměsí biosložky nebo diesel se 7procenty etanolu. Drtivá většina moderních motorů si poradí s až desetiprocentním přídavkem bioetanolu. Na jejich životnost či servisní intervaly by to nemělo mít vliv. Například v návodu k použití Fordu Focus z roku 2008 se doslova píše: „Používejte bezolovnatý benzín s oktanovým číslem alespoň 95, který splňuje specifikace definované normou EN 228 (nebo ekvivalentní). Do vozidla lze natankovat palivo s příměsí etanolu až do koncentrace 10 % (E5 a E10).“

Více o biosložce v benzinu v článku webu Flotila: Natural 95 od ledna nekončí, i když si to mnozí myslí

Ovšem problém je, pokud je auto dlouho odstavené. Už když stojí 2-3 měsíce, může kvůli usazeninám dojít k poškození motoru. To je problém třeba bazarových aut, která se nedaří prodat rychle. Málokterý z kupců si nezapomene takovou věc zkontrolovat, auto si koupí a brzo se mu ucpou vstřikovací trysky. „Pokud nechcete vozidlo déle než dva měsíce používat, doporučujeme, abyste do nádrže doplnili benzín bez obsahu etanolu,“ řekl nám Jan Karnolt, technický školitel Ford Motor Company.
Podobný problém hrozí právě plug-in hybridům, což jen málo jejich uživatelů tuší. A to nemusí mít svůj vůz ani dlouhodobě odstavený. Stačí ho používat tak, jak je vymyšlený – tedy jezdili maximálně na elektřinu na krátkých trasách. Když budou jezdit třeba tři měsíce jen na elektřinu, v nádrži na benzin můžou vzniknout usazeniny, s kterými nebudou počítat.
Martin Šidlák