BMW hledá cestu, co s použitými bateriemi z elektromobilů. Jejich „druhý život“ je třeba na energetické farmě. Jak to celé funguje?

BMW zveřejnilo rozhovor se Stefanem Juraschekem, vedoucím vývoje elektrických pohonných jednotek BMW Group, z kterého vyplynulo pár zajímavých informací. V roce 2019 například automobilka chystá plug-in hybridní verze modelů BMW řady 3 Sedan a X5. Do roku 2025 se toto číslo zvýší na minimálně 13 plug-in hybridních modelů. Celkem by tak v té době mělo BMW nabízet nejméně 25 elektrifikovaných modelů. Loni jich prodala už 100 tisíc kusů.
Na otázku, zda nemá strach, že jakmile se elektromobily začnou vyrábět ve velkých počtech, bude nedostatek potřebných surovin, Juraschek odpověděl: „Žádné riziko nevidíme, dokonce ani v případě rostoucí poptávky po bateriových článcích. Moji kolegové z oddělení nákupu dlouhodobými smlouvami zajistili spolehlivé dodavatele. Během společných projektů s mezinárodními partnery v hodnotovém řetězci jsme v oblasti akumulátorů získali vlastní cenné zkušenosti. Díky tomu máme přístup k technologiím a zabezpečeným dodávkám surovin. Současně se také snažíme postupně snižovat podíl používaných hlavních surovin. Jedním z hlavních cílů našich výzkumných a vývojových aktivit je například podstatné snížení podílu kobaltu v bateriových článcích. Dalším příkladem je elektromotor v našem elektrickém pohonu páté generace, který je zcela prostý jakýchkoliv vzácných kovů.“
Dalším problémem je recyklace a další využití starších baterií. BMW Group proto spolupracuje se společnostmi Northvolt a Umicore. Cílem je vytvořit v Evropě uzavřený životní cyklus pro trvale udržitelné bateriové články. Bateriové články by měly především co nejdéle plnit svůj hlavní účel v automobilech. Jakmile jejich životní cyklus skončí, mohou být potenciálně využity jako zařízení pro stacionární ukládání energie. Nakonec je článek recyklován a suroviny znovu použity.
Juraschek uvedl: „Využití použitých baterií jako stacionárních úložných zařízení nabírá na velkém významu. Ve chvílích, kdy obnovitelné zdroje generují přebytek energie, může být tato energie v těchto zařízeních uložena. Naopak při nedostatku elektrické energie lze akumulovaný výkon uvolnit. Tento typ stabilizace elektrické sítě se nám již povedl úspěšně implementovat s použitými bateriemi z prototypů BMW i3 a MINI E. Farma energetických uložišť uvnitř výrobního závodu BMW Group v Lipsku, kde se nachází cekem 700 baterií z BMW i3, je jedním z příkladů toho, jak lze baterie, které v automobilech doslouží, využít.“