Rok 2019 se stane pro automobilky přípravným obdobím, než budou muset "plnou parou" elektrifikovat kvůli novým emisním normám.

Zatímco dosud byla elektromobilita výsadou jen několika málo značek, v příštím roce se počet výrobců, kteří prostřednictvím svých dealerů nabízejí vozy jezdící výhradně na elektřinu, výrazně rozšíří.

Hned v únoru vstoupí na trh prémiový velké elektromobil Audi e-tron. Homologovaný dojezd tohoto vozu by měl činit 417 v cyklu WLTP. Automobilka z Ingolstadtu navíc stihne ještě na podzim přidat druhou karosářskou variantu tohoto modelu e-tron Sportback.

K mání začne být také luxusní SUV s třícípou hvězdou - Mercedes EQC. K dealerům by měl dorazit v průběhu letních prázdnin.

Skutečným technickým unikátem se mezi nabízenými elektromobily stane Porsche Taycan - díky využívání osmisetvoltové palubní sítě ho bude možné nabíjet v ultrarychlých dobíjecích stanicích tempem 100 kilometrů v řádu čtyř až pěti minut.

Toto jsou ovšem auta poněkud vyšší cenové kategorie. Mezi ty "lidovější" by se měla v červnu zařadit například nová generace Fiatu 500e. Hned dvě novinky má připravené značky Kia. "Bohužel zatím nebylo rozhodnuto o přesném termínu uvedení na trh jak e-Soulu, tak e-Niro," uvedla mluvčí tuzemského zastoupení KIA Kateřina Vaňková-Jouglíčková.

První ze své dlouhé řady elektromobilů postavený na platformě MEB představí Volkswagen. I.D. Neo se odhalí v září. Prakticky ve stejnou dobu vyjede modernizovaný e-up! s podstatně větším dojezdem než dosud. Krátce po něm bude v prodeji i stejně technicky řešená elektrifikovaná Škoda Citigo. 

Zvědavi jsme rovněž na druhou generaci malého hatchbacku Zoe. Zatím se o něm neví prakticky nic, s výjimkou toho, že se představí v listopadu, dva měsíce po novém Cliu.

Až na samém konci začne být v prodeji Nissan Leaf s větší baterií. Přesná technická data by se měla odhalit v lednu.

Možná se ale dočkáme ještě dalších překvapení...

Radek Pecák