Možná již příští rok, ale nejspíše v roce 2020 představí nejmenší český výrobce osobních automobilů Kaipan ze Smržovky zcela nový model.

"Půjde o městský elektromobil určený pro přepravu dvou lidí," informoval majitel firmy Michal Hradský redaktora Autonaelektřinu.cz při jeho návštěvě ve výrobním areálu.

Za design, bude stejně jako u starších vozů této značky, zodpovídat Jan Hrbek. "Zatím vám můžu ukázat jeho první návrhy, ale takto to určitě vypadat nebude," sdělil tajuplně Michal Hradský. Návrhy mu totiž až příliš připomínají kabinu lanovky, přestože chápe, že městský automobil musí mít přísně účelné tvary.

V podstatně rozpracovanější fázi už je v této chvíli projekt malého sportovního elektromobilu pro patnáctileté. Jeho označení bude s vysokou pravděpodobností Kaipan 415. "Máme všechna naše auta označená čísly a toto je logické označení: čtyřka je vlastně anglickým For a 15 symbolizuje fitteen, tedy kategorii vozů pro náctileté," vysvětlil.

Hradský předpokládá, že vůz by se současně mohl stát i učební pomůckou pro žáky odborných středních škol a učilišť. Elektrická soustava vozu bude pracovat s nízkým napětím, takže pracovat s ním budou moci i jedinci bez speciálních zkoušek.

Design vozu vychází z roadsterů řady Kaipan 14-16, jedná se tedy o otevřený dvoumístný vůz. Jen je zmenšený, tedy kratší a užší a logicky i lehčí. Výkon elektromotoru nepřesáhne 4 kW a konstrukční rychlost činí maximálně 45 kilometrů v hodině.

V současné době se již připravují laminátové formy pro jednotlivé povrchové díly automobily. Pod nimi se skrývá jak svařovaný ocelový rám, tak i dvě sady Lithium-železo-fosfátových baterií LiFePo.

V dílně Kaipanu jsme si mohli prohlédnout testovací prototyp bez povrchových dílů. Nabíjel se z klasické zásuvky 230 Voltů. " S možností rychlodobíjení u tohoto vozu nepočítáme," dodal Hradský.

Naopak Hradský již opustil myšlenku sportovního elektromobilu, kterou se několik let vážně zabýval. "Je to totiž do značné míry protimluv." Při sportovním využívání je dojezd elektromobilu velmi malý, a pokud se zase zaměříme na dojezd, pak už to nebude sportovní vůz," uzavřel.

Radek Pecák