Těm, co se stále bojí vozit v útrobách vozu s sebou jako pohonné médium vodík, dávají pádnou odpověď výsledky letošních testů nezávislá organizace EuroNCAP.

V kategorii velkých SUV vyhlásili komisaři EuroNCAP jako nejbezpečnější automobil, který letos prošel jejich testováním, automobil poháněný vodíkovými palivovými články - Hyundai Nexo. Stal se tak vítězem jedné ze čtyř vyhlašovaných kategorií.

Za ochranu dospělých cestujících při nárazu dostal vůz 94 procent z přídělu možných bodů, děti chrání "na 87 procent", za opatření zamezující závažným zraněním chodců při jejich sražení získal 67 procent a v hodnocení elektronických bezpečnostních asistentů přítomných na palubě si připsalo 80 procent. Dohromady to s rezervou stačilo na zisk maximálně možných pěti hvězdiček.

Elektromobily si letos vůbec vedly při tomto testování velmi dobře. Pět hvězdiček po absolvování zkoušek v laboratořích EuroNCAP mají i Jaguar I-Pace a nová generace Nissanu Leaf.

Obstát by měla i další auta, která se chystají vstoupit na trh. Například Mercedes-Benz zveřejnil interní protokoly z crash testů svého vozu EQC. Vyplynulo z nich, že baterie je při nárazu velmi dobře chráněna, protože deformační zóny má jak karosérie automobilu, tak i rám baterie. Mezi rámem a baterií jsou pak ještě další deformační elementy.

Vůz je schopen sám rozpoznat, jak vážné jsou následky případné nehody a v případě potřeby dokáže odpojit vysokonapěťový pohonný systém. Záchranáři se pak s tím nemusí zdržovat a rovnou můžou začít poskytovat pomoc pasažérům ve vozidle.

Radek Pecák