Battery Modul Ballancer nebo také Balancer vysokonapěťových zařízení je název servisního přístroje, který nedávno získalo české zastoupení automobilky KIA. Již nyní ho lze využívat pro opravy vysokonapěťových baterií hybridních, plug-in hybridních i plně elektrických vozidel.

"Hlavním přínosem je, že zákazníci již nejsou vystaveni potenciálnímu riziku výměny celého bateriového paketu za zcela nový," uvádí mluvčí českého zastoupení Kateřina Jouglíčková - Vaňková. To jim dává jistotu, že svůj nový elektromobil budou moci využívat a servisovat za přijatelných nákladů i dlouho po garantované životnosti baterie.

Díky tomuto zařízení se totiž dá elektrifikovaných vozidlech značky Kia (tedy například v Optimě, Soulu nebo Niru) měnit pouze část baterie, takzvaný modul. "Poškozený modul se dá vcelku snadno nahradit novým. Jenže jeho napětí poté nebude s pravděpodobností 99,9 procenta odpovídat těm zbývajícím. Přitom řídící elektronika připouští odchylku pouze 20 miliVoltů. Aby vůbec bylo možné elektromobil po této opravě uvést opět do provozu, je nutno napětí srovnat s ostatními moduly. K tomu právě slouží tento Balancer," uvádí technický manažer KIA Michal Tolar.

Podle něho jde o unikátní zařízení, který do Česka putoval z Koreje. Na celnici se s něčím takovým ještě nikdy nesetkali. "Nebylo jim jasné například to, proč obsahuje i samočinné hasicí zařízení," říká s úsměvem Tolar.

Zařízení lze využít i při běžné údržbě aut obsahujících vysokonapěťovou baterii. "Pro současné elektromobily je rizikový zejména způsob používání, když by ho majitel nabíjel pouze v rychlodobíječkách a pak hned vyjel na cestu, a tento proces opakoval dokola. V takovém případě by mohlo docházet k poměrně rychlému poklesu kapacity. Tu však lze znovu obnovit v tomto balanceru, samozřejmě po předcházejícím využití diagnostických přístrojů, které odhalí, který modul je třeba vybalancovat," dodává Tolar.

Kdyby takový přístroj k dispozici nebyl, musel by se i v takovémto případě měnit modul za nový, přičemž jeho cena je podle Vaňkové v současnosti lehce nad deseti tisíci bez daně z přidané hodnoty. V modelu Niro PHEV je v současnosti celkem 94 lithium-iontových článků (každý 3,75 V) seskupených do 24 modulů. Každý modul zde má vlastní řídicí jednotku a nad všemi těmito jednotkami je pak ještě jedna centrální.

Proces balancování může podle velikosti odchylky napětí trvat od řádu minut po řád hodin. Přístroj umí vyrovnat rozdíly napětí až 1,6 V. Články totiž elektromotoru v autě můžou dodávat potřebnou energii pouze tehdy, pokud jejich napětí je v rozmezí 2,5 až 4,1 V.

"Teoreticky může nastat situace, že majitel dojede například na letiště již s nulovou zbývající kapacitou baterie a nechá ho zde celé měsíce stát. Poté napětí sice poklesne pod zmiňovaných 2,5 Voltu a klasickým způsobem nebude možné baterii nabít, ale v Balanceru ji půjde znovu oživit," dodává ještě Tolar.

KIA si zařízení, jehož pořizovací cena je zhruba 150 000 Kč pořídila i přesto, že dosud u elektrických aut, které prodala na českém trhu, nezaznamenala žádnou závadu na vysokonapěťové trakční baterii těchto vozů. První elektrifikované vozy přitom tuzemským zákazníkům předala již před bezmála pěti lety.

Radek Pecák