Celkem šest ultrarychlých dobíjecích stanic evropské sítě Ionity má vzniknout v České republice na čerpacích stanicích Shell. První z nich už během příštího roku.

Mluvčí českého zastoupení Shell Petr Šindler pro portál Autonalektřinu uvedl, že momentálně odborníci hledají způsob, jak zajistit dostatečný příkon. "Je třeba si uvědomit, že se jedná o dálniční stanice, které jsou často uprostřed volné krajiny," sdělil Šindler.

Proto bude podle něho nezbytné zajistit nový přívod elektrické energie a zřejmě i vybudování trafostanice. To může způsobit další problémy, protože ne všechny pozemky jsou ve vlastnictví společnosti Shell. Některé stanice jsou vybudovány na pozemcích Ředitelství silnic a dálnic a čerpací stanice tam může fungovat díky dlouhodobému pronájmu.

V Česku chce Shell budovat především podél současné páteřní dálnice ve směru západ - východ. To znamená na D5 od Rozvadova přes Plzeň a Prahu a dále z Prahy přes Brno.

Na stanicích Ionity bude možné dobíjet elektromobily výkonem až 350 kW. To sice v současnosti žádný současný automobil s elektrickou baterií ve svých útrobách neumožňuje, ale už se připravují. Prvním by mělo být Porsche Taycan. Poté půjde dobít baterii u těchto stojanů během pěti až osmi minut, což již při cestách na delší vzdálenosti nebude znamenat prakticky žádné zdržení oproti současným vozům spalujícím benzin či naftu.

V konsorciu ionity jsou sdruženi také výrobci elektrických automobilů, které využívají konektor CCS. Momentálně jde o koncerny Daimler, BMW, Ford a Volkswagen.

Síť stanic Ionity má zahrnovat pět stovek stanic v deseti evroských zemích. Mezi ně patří i Česká republiky. V současnosti již byly otevřeny dvě. Vůbec první se nachází v rakouském městě Hohenems na dálnici A14 ve Voralbersku. Zde již fungují čtyři stojany. Další čtyři elektromobily se současně můžou nabíjet v areálu další stanice Shell. Ta se zase nachází 90 kilometrů jižně od Paříže v Chartres-Bois.

Radek Pecák