Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů svému standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo třeba pro benzinové a dieselové motory zavádět nové testovací normy WLTP a RDE, aby se papírová spotřeba víc přiblížila té reálné, stejně tak je potřeba dohlížet i na elektromobily. ADAC prokázal u některých modelů skutečné velké odchylky mezi sliby a realitou.

Mnoho lidí stále nemá jasno v tom, jaká je skutečná spotřeba energie u elektromobilů a kolik je tedy budou stát náklady na provoz takového vozu. Německý ADAC proto svému standardnímu Ecotestu podrobil 11 nejprodávanějších elektromobilů, od malého Renaultu Zoe až po luxusní Teslu X.
ADAC se snaží v testu co nejvíc přiblížit podmínkám reálného provozu, takže simuluje jízdu ve městě, v obci i po dálnici, testuje vozy při plné akceleraci a zohledňuje i vliv spotřebičů jako je klimatizace. Navíc počítá i se ztrátami, ke kterým dochází při samotném nabíjení – je to něco jako kdybyste při tankování rozlili nějaký benzin na zem. Právě tohle jsou náklady, o kterých se moc nemluví. ADAC zjistil, že pokud chcete nabít baterii třeba Tesly X na plnou kapacitu 100kWh, musíte ve skutečnosti ze zásuvky „vytáhnout“ 108,3 kWh. Výsledky proto odrážejí všechny skutečné náklady spojené s dobíjením.
Že malé elektromobily budou mít menší spotřebu, se očekávalo, ale jak velké budou rozdíly mezi vozidly i mezi slibovanou a reálnou spotřebou, to ADAC nepředpokládal. Jako nejúspornější vyšel z testu Hyundai Ioniq se spotřebou 14,7 kWh/100 km. Elektrická dodávka e-NV 200 Evalia si řekla skoro o dvakrát tolik - 28,1 kWh/100 km. I velké modely Tesla S a X si řekli o zhruba o 10 kWh víc než kompaktní Hyundai.
Příliš nesedí výrobci udávané spotřeby. I nejúspornější Hyundai Ioniq slibuje spotřebu 11,5 kWh, ve skutečnosti jich spotřebuje o 3,2 víc. U Renaultu Zoe byla odchylka dokonce až 7 kWh a u Nissanu Leaf ZE1 6,9 kWh.

Udávaná a reálná spotřeba podle ADAC
Model                Udávaná spotřeba (kWh/100 km)     Výsledky v Ecotestu ADAC(kWh/100 km)
1. Hyundai Ioniq Electric       11,5                             14,7
2. VW e-Golf                      12,7                             17,3
3. BMW i3 94 Ah                 12,6                             17,4
4. Smart Fortwo Coupé EQ   12,9                             18,3
5. Opel Ampera-e First         14,5                              19,7
6. Renault Zoe Intens          13,3                              20,3
7. Nissan Leaf (ZE0)             15                                20,5
8. Nissan Leaf (ZE1)             15,2                             22,1
9. Tesla Model S P90D          20                                24
10. Tesla Model X 100D        20,8                             24
11. Nissan e-NV200 Evalia      25,9                             28,1

A zajímavý je i pohled na reálný dojezd jednotlivých testovaných vozů a zmíněné ztráty energie při nabíjení:


Model                 Kapacita baterií (kWh)     Energie pro nabití (kWh)     Reálný dojezd (km)
1. Tesla Model X 100D         100                      108,3                          451
2. Tesla Model S P90D          90                       94,5                           393
3. Opel Ampera-e First          60                       67,4                           342
4. Renault Zoe Intens           41                       49,5                           243
5. Hyundai Ioniq Electric        28                       30,9                           211
6. Nissan Leaf (ZE1)             40                        44,5                           201
7. VW e-Golf                       35,8                     34,9                           201
8. BMW i3 94 Ah                 27,2                     32,6                           188
9. Nissan e-NV200 Evalia       40                        46,9                           167
10. Nissan Leaf (ZE0)           30                        32,5                           159
11. Smart Fortwo EQ Prime   17,6                     20,5                           112

Martin Šidlák