Téměř šest stovek kilometrů jsme během pěti dnů ujeli s jednou hlavních novinek, která letos dorazila na trh elektromobilů. Renault Zoe během té doby prokázal, že má jen málo "much".

Více než tři stovky kilometrů po městě, zhruba 280 mimo něj a necelé dvě stovky na dálnici. To jsou naše závěry po testování dojezdů Renaultu ZOE s baterií 41 kWh v různých jízdních režimech. Samozřejmě při určitých jízdních podmínkách. Tedy zejména za teplého počasí a s řidičem, který dokáže jezdit plynule a dodržovat rychlostní limity.

Dojezd na elektřinu jsme testovali na dálnici D11 mezi Černým mostem a sjezdem na Poděbrady. Cesta tam si vyžádala průměrnou spotřebu  18 kWh, zpáteční pak 22 kWh. Z toho vyplývá, že už po sto kilometrech se vyčerpá polovina kapacity plně nabité baterie a na konci druhé stovky musí být dobíjecí stanice. Celou dobu jsme  (s výjimkou omezení na opravovaných úsecích) jeli rychlostmi nad sto kilometrů v hodině, obvykle tempem mezi 115 a 125 kilometry v hodině. Přestože dojezd na palubním počítači ubývá hodně rychle, jsme si jisti, že Zoe je schopno absolvovat na jedno nabití cestu po D1 mezi Prahou a Brnem. A to je určitě dobrá zpráva!

Čtěte také: Prvních 150 kilometrů s Renaultem Zoe. Vystačí dojezd na 300?

Spotřebu na mimoměstské komunikaci jsme ověřovali na trase Poděbrady-Jičín a zpět.  O víkendu je na ní v současné době poměrně malý provoz a umožňuje tudíž plynulou jízdu. Z Poděbrad silnice sice mírně, přesto však poměrně vytrvale stoupá (rozdíl v nadmořské výšce mezi oběma městy je zhruba sto metrů), proto není divu, že při cestě do města Rumcajse, Manky a Cipíska, byl úbytek energie z baterie větší než při cestě zpět. Konkrétně šlo o hodnoty 14,7 a 12,6. Průměr tedy činí přibližně 13,6 kWh/100 kilometrů, což je o cca 1 kWh více než byla naše "městská" spotřeba. Opět jsme dodržovali rychlostní limity, mimo obce jsme obvykle jeli rychlostí 80-85 kilometrů v hodině. I mimo obce se tedy dá na jedno nabití pokořit třístovka. Je to ale obtížnější úkol než ve městě.

Ovládání Zoe je velmi snadné. Ten, kdo již jezdil s autem s automatickou převodovkou, bude hned jako doma. Volič režimů má k dispozici jen klasická "písmenka" P,R,N a D. Není tu tedy žádné "B" pro zvýšení účinku rekuperace.  Stejně tak nemá řidič pro tuto funkci k dispozici ani žádné páčky u volantu (jako třeba Hyundai Ioniq) nebo tlačítka pro volbu stylů jízdy. Prostě jednoduché!

Čtěte také: S Renaultem Zoe poprvé u nabíječky. Až po 305 kilometrech!

Úroveň brzdění pomocí rekuperace je podle našeho názoru nastavena dobře pro řidiče, který umí předvídat. Podle našich zkušeností tak, že řidič, který jede padesátkou a vidí, že dojíždí k semaforu se svítící červenou, přibližně sto metrů před takovou křižovatkou nebo kolonou aut sundá nohu z aceleračního pedálu a pak bez brzdění dojede přesně na toto místo. Podvozek je sice tvrdší než bývají současné vozy této velikostní kategorie, není to však nic tragického. Vlastně nepříjemné pocity jsme zažívali pouze při přejezdech schodů mezi původními betonovými panely na dálnici a v rychleji projetých zatáčkách se projeví poměrně citelná nedotáčivost. Jenže, s elektromobilem bude jen málokdo jezdit rallyovým stylem... Zřejmě i kvůli tomu jsou vpředu i vzadu sedačky téměř bez boční opory. Jsou ale dostatečně velké a pohodlné.

Vzadu se poměrně pohodlně uvelebí i dva dospělí, pokud neměří více než sto osmdesát centimetrů a za volantem není dvoumetrový habán. Redaktor s výškou 186 centimetrů by si uměl "sednout sám za sebe!. Ovšem vzadu by se už temenem dotýkal stropu a před koleny by mu zbývala už jen sotva centimetrová rezerva. Na otevírání zadních dveří, které nemají klasickou kliku, ale jen jakýsi vyklápěcí trojúhelník v jejich horní části si člověk musí chvilku zvykat a ani pak to není zrovna komfortní způsob nástupu do vozu.

Líbila se nám velikost kufru. 338 litrů je na jen 408 centimetrů dlouhé auto opravdu solidní hodnota. Pod podlážkou je prostor ještě na opravnou sadu pneumatik. Chybělo nám však pevně vyčleněné místo na "uklizení" dobíjecích kabelů. Prostor pro náklad lze zvětšit až na 1225 litrů, pokud se sklopí zadní opěradlo. To ale není dělené. Navíc, po sklopení vznikne poměrně velký schod.

Čtěte také: S elektromobilem si safari ve Dvoře Králové projedete za poloviční cenu

A ještě jedna drobnost. Přední stěrače jsou nestejně velké. Ten u řidiče pak navíc nechává poměrně velkou nesetřenou plochu po horní hranou. To bude vadit zejména řidičům vyšších postav.

Celkově lze však Renault Zoe hodnotit jednoznačně pozitivně. Je jen škoda, že se na český trh dostal až po více než šesti letech od jeho představení na autosalonu v Ženevě v březnu roku 2012.

Radek Pecák