Renault Zoe to dokázal! Jako první elektromobil, který se oficiálně prodává na českém trhu, dokázal v rámci našeho testování na jednu "náplň" baterií pokořit hranici tří stovek kilometrů. Redaktor webu Autonaelektřinu to zvládl během třídenního ježdění po vozovkách v Praze a v okrese Praha-Východ.

Už když po ujetí prvních sto padesáti kilometrů v první testovací den ukazoval palubní počítač zbývající dojezd přes sto šedesát kilometrů,  bylo nám jasné, že reklamní nálepka na čelním sklem hovořící o dojezdu až tři sta kilometrů, nemusí být lživá. Druhý den jsme zvládli pouze po Praze najet jen padesátku kilometrů s průměrnou spotřebou 13,1 kWh a tak poslední zamýšlená stokilometrová porce přišla na řadu ve čtvrtečním podvečeru.

Vyrazili jsme se západního okraje Prahy na ten jihovýchodní a tam absolvovali na silnicích nižších tříd okruh kolem Čestlic. V tamější obchodní zóně jsme pak zamýšleli dobíjet. I když už po nějakých 250 kilometrech bylo prakticky jisté, že třístovka padne, neboť dojezd byl v tu dobu stále o šedesát až sedmdesát kilometrů vyšší než kolik nám zbývalo ujet, nepolevili jsme a kroužili až do doby, než ukazatel kilometrů ukázal číslo 300. Teprve pak jsme zamířili nejkratší cestou k dobíječce. Ve chvíli, kdy byl dojezd 20 kilometrů, začalo číslo dojezdu blikat červeně, po snížení o dalších pět kilometrů, se barva změnila na červenou a začal se ozývat i akustický signál. Co by se dělo dále jsme už nezkoušeli, protože v tu dobu jsme parkovali u nabíječky společnosti EON v obchodním centru v Čestlicích. Baterie v tu dobu měla za sebou 305 kilometrů a ještě v ní zbývala "rezerva" na patnáct kilometrů.

Zmíněných posledních sto kilometrů jsme absolvovali se spotřebou 11,9 kWh. Pro jistotu jsme většinu času (s výjimkou velmi krátkého úseku po Pražském okruhu) jezdili se zapnutým režimem ECO. Ten jednak omezuje maximální rychlost (na cca 95 kilometrů v hodině) a jednak optimalizuje i činnost klimatizace a dalších spotřebičů. Přesto jsme však nejezdili extrémně úsporně. 

Jakmile jsme se k nabíječce připojili, zjistili jsme, že v baterii už v danou chvíli zbývaly pouze čtyři procenta její kapacity. Doba dobíjení se pak zobrazila v údaji dvě hodiny a pětatřicet minut. Zoe není možné dobíjet z rychlodobíječky výkonem 50 KW stejnosměrným proudem. Přesto je však doba dobíjení jednačtyřicetikilowathodinové baterie pomocí kabelu typu Mennekes akceptovatelná. Ideální je zaparkovat  u nabíječky někde, kde si rodina potřebuje nakoupit, případně je možnost si zajít do kina nebo na dobrou večeři.

Celých 155 minut jsme čekat nemohli. Po dvou hodinách a deseti minutách jsme byli nuceni odjet na domluvenou schůzku. Nicméně za tu dobu se kapacita baterie zvýšila z původních čtyř na 98 procent. Ukazatel dojezdu se pak dostal až na cifru 317 kilometrů.

V další části testu hodláme zjistit, jaká je spotřeba při jízdách ve venkovském terénu mimo velká města a chceme také zjistit, jak rychle energie z baterie ubývá na dálnici.

Radek Pecák