Jako první internetový magazín v České republice získal portál Autonaelektřinu.cz možnost otestovat novinku na zdejším trhu s novými osobními automobily. Máme tedy tu čest s nejprodávanějším elektromobilem v Evropě.

Hned první den jsme se pokusili začít hledat odpověď na kardinální otázku. Ta samozřejmě zni takto: Je proklamovaný třistakilometrový dojezd tohoto vozu reálný?  Během úterka 19.6. jsme v čistě městském provozu ujeli sto padesát kilometrů.

Auto jsme převzali plně nabité u dealera značky v pražské Černokostelecké ulici. V tu chvíli na displeji auta s plně nabitou baterií svítilo číslo dojezdu 261 kilometrů. Jelikož vůz stál na slunci a venku ukazoval teploměr 28 stupňů Celsia, samozřejmě jsme si pustili klimatizaci. Odtud jsme směřovali do pražských Jinonic. Po cestě nejdříve dojezd trošku klesal, ale jakmile se interiér vychladil a klimatizace nevyžadovala tolik energie a současně jsme se pohybovali plynule po Jižní spojce, údaj o dojezdu postupně rostl. Na jednu chvíli se dostal i přes 290 kilometrů, ale stoupání ze Smíchova do Jinonic opět něco ubralo. V cíli jsme tedy po ujetí 20,6 kilometrů zaznamenali zbývající dojezd 277 kilometrů. To byl slibný začátek.

Následovala jízda za nákupem do Metropole Zličín a brzy poté další na schůzku do Újezda v Praze 4. Při nich na tachometru vozu, který měl v okamžiku přebírání ujeto pouze 539 kilometrů, přibylo dalších 35 kilometrů. Dojezd poté klesl na 235 kilometrů. Odtud jsme se spustili z kopce do městské části Hostivař. Přestože vůztehdy  najel šest kilometrů, na počítadle dojezdu naopak čtyři kilometry přibyly.

Večer toho dne jsme ještě absolvovali trasu z Hostivaře do obchodního centra Černý Most a následně na Ruzyňské letiště a zpět do Hostivaře. Zatímco první dvě trasy vedly převážně po silnicích, kde je povoleno tempo 80 či dokonce 130 kilometrů v hodině, z Ruzyně do Hostivaře jsme jeli přes městské centrum. Na dálničním obchvatu Prahy jsme na palubním počítači zaznamenávali okamžitou spotřebu až k hranici 40 kWh. Před Terminálem 2 jsme tedy parkovali se zbývajícím dojezdem 162 kilometrů. V tu chvíli měl vůz za sebou denní porci téměř 119 kilometrů.

Jenže klidná jízda v již méně hustém večerním provozu z Ruzyně do Hostivaře už dojezd vůbec nesnížila. Po najetí dalších 31 kilometrů, když celkový denní nájezd dosáhl hranice 150 kilometrů, nám palubní počítač signalizoval, že auto je stále ještě schopné ujet dalších 161 kilometrů.

Průměrná denní spotřeba auta tedy činila 13,5 kWh na 100 kilometrů. Z baterie jsme tedy odebrali něco málo přes 19 kWh elektřiny. Průměrně jsme se tento den pohybovali tempem 41,6 kilometrů v hodině. Náš první verdikt tedy zní: V městském provozu je Renault Zoe při rozumné jízdě a za nepříliš extrémních klimatických podmínek skutečně ujet na jedno nabití baterie 300 kilometrů.

V testu však pokračujeme a budeme se zajímat o to, jaký má vůz spotřebu a jízdní vlastnosti mimo město. Také samozřejmě ověříme dobu dobíjení a vnitřní prostor.