Čínská společnost Byton oznámila, že získala od různých firem investici ve výši 500 milionů dolarů, aby mohla zahájit výrobu svých připravovaných elektrických automobilů.

Letos v lednu se na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas představil koncept elektromobilu, který je v mnohém jiný než v současnosti nabízené vozy. Například k jeho otevření nepotřebujete klíček, protože se dveře samy otevřou poté, co vás "poznají" kamery umístěné zvenčí na karosérii. Ty současně nahrazují i klasická zpětná zrcátka. Obraz se pak bude promítat na obří displej o velikost 125 x 25 centimetrů, který se nachází v horní části palubní desky. Ten se ovládá jak dotykem, tak i hlasem nebo pěticí gest. Mezi jeho funkce patří třeba i měření krevního tlaku pasažérů.

K ovládání některých nezbytných funkcí vozu, jako jsou třeba blinkry, stěrače, světla, klimatizace, pak řidič může využívat další displej. Dokonce se zde volí i jednotlivé režimy převodovky. Ten je pro změnu umístěn uprostřed volantu.

Auto má i zajímavé výkonové parametry. Například motory můžou mít výkon buď 272 nebo 476 koní. Poháněna jsou všechna čtyři kola. Levnější verze baterie má kapacitu 71 kWh, což stačí na dojezd 400 kilometrů, větší s kapacitou 95 kWh zvládne dojezd až 520 kilometrů. Nabíjení na osmdesát procent má (samozřejmě z adekvátní rychlodobíjecí stanice) bude trvat půl hodiny.

Společnost uvedla, že vůz chce prodávat za ceny startující na úrovni 45 000 dolarů. Výroba předsériových vozů má začít příští rok v dubnu a v posledním čtvrtletí roku 2019 odstartuje produkce aut pro běžné zákazníky. Továrna v čínském Nanjingu již funguje a stejně tak je v plném provozu jak designové centrum v Mnichově, tak i vývojová základna v americkém Silikon Valley.

Odborníci poukazují na to, že Byton je nutné brát vážně. Jednak proto, že má všechny potřebné zdroje k chystaným projektům a jednak proto, že v jeho vrcholné struktuře pracují lidé, které dříve zaměstnávala Tesla, BMW či Nissan.