Už první připravovaný elektromobil s logem Škoda, který vzejde z již představeného konceptu Škoda Vision E dostane pevnější strukturu karoserie, než jakou disponují klasické současné automobily. Pro portál Autonaelektřinu.cz to uvedl vedoucí oddělení bezpečnosti vozů v technickém vývoji Škoda Auto Petr Kraus.

"Baterii lze využít pro zlepšení pevnostní struktury elektromobilu, což je jedna z hlavních výhod elektromobilů," uvedl Kraus. Ta na druhou stranu musí být velmi dobře chráněna před následky případného nárazu. Proto Škoda při vývoji těchto vozů připravila vlastní normy z hlediska možných deformací, které jsou podle Petra Krause přísnější, než předepisuje příslušná legislativa. "Můžu prozradit, že v rámci interních zkoušek provádíme crashtesty i ve výrazně vyšších rychlostech než jsou ty při oficiálních zkouškách," sdělil.

Přestože nízké těžiště elektromobilů, které je dáno právě baterií uloženou v podlaze, má řadu pozitivních vlivů, například nízkou náchylnost elektromobilů k převrácení, na druhou stranu jsou tu podle Krause i negativní vlivy. Tím nejdůležitějším  je zvýšená hmotnost. "V porovnání s auty s konvenčním motorem bude mít stejně velký a výkonný elektromobil vyšší hmotnost řádově o dvě až tři stovky kilogramů," říká. Při případném nárazu tedy musí karosérie absorbovat mnohem vyšší hodnoty kinetické energie. "Tady pak konstruktéři stojí před volbou, zda vytvořit větší prostor pro správné pohlcení těchto sil, což by znamenalo nárůst rozměrů a zvýšení nákladů na výrobu, nebo zda využít jiné možnosti. Mezi ty především patří využití jiných typů materiálů než je klasická ocel. Také Škoda proto již připravuje nasazení hliníku či kompozitních materiálů v určitých částech svých vozů.

Prvním klasickým elektromobilem s logem Škoda se nakonec během příštího roku stane elektrická verze modelu Citigo. Především v kategorii dojezdu bude mít lepší parametry než je současný Volkswagen e-Up, z něhož bude po technické stránce vycházet. Zhruba ve stejné době začne mladoboleslavská automobilka nabízet také model Superb ve verzi plug-in hybrid. V čistě elektrickém režimu by měl být schopný ujet na jedno nabití až sedmdesát kilometrů.

V roce 2020 se pak zájemci dočkají moderního elektromobilu Škoda  s karosérií typu SUV. Bude mít dojezd až pět set kilometrů a pohon obou náprav.

Radek Pecák