Nástup elektromobility se významným způsobem projeví na chodu mnoha českých průmyslových firem. Jak těch, které vyrábějí kompletní automobily, tak producentů jednotlivých dílů a skupin. Tato informace zazněla na konferenci v Telči, kterou uspořádalo Sdružení automobilového průmyslu.

Přestože elektromobil má stejný počet dveří, okének, kol, sedaček a řadu dalších dílů jako klasický vůz se spalovacím motorem, v řadě věcí se od něho naopak liší. Proto se nástup elektromobility nejvíce dotkne těch firem, které nyní dodávají automobilkám dodávají nádrže a palivové systémy, komponenty spalovacího motoru, výfukové systémy, díly pro chlazení a mazání motorových dílů a filtrace paliva, převodovky, či topné soustavy.

"Výrobou komponentů, na které bude mít nástup elektromobility dopad, se v České republice zabývá nejméně osmdesát firem," uvedl na konferenci ředitel sdružení Zdeněk Petzl. Sdružení automobilového průzkumu si nechalo udělat průzkum, z něhož vyplynulo, že jen čtvrtina současných firem v tuzemském automobilovém průmyslu očekává žádné, případně velmi malé ovlivnění chodu podniku elektromobilitou. Naopak stejný podíl firem očekává výrazné ovlivnění.

Firmy také neočekávají, že by k nástupu elektromobility došlo velmi rychle. Jen 18 procent dotázaných totiž plánuje během příštích dvou let omezit výrobu kritických komponentů oproti současnému stavu o více než pět procent. Naopak ale již 14 procent firem předpokládá, že do dvou let budou tržby z komponent pro elektromobily tvořit minimálně dvacet procent z celkových tržeb podniku a 88 procent výrobců navíc předpokládá, že i pro výrobu dílů pro elektromobily budou schopni využít stávající technologické a výrobní kompetence.

V současné době výrobci předpokládají, že skutečný boom elektrických vozidel nastane až po roce 2025. V roce 2020 totiž podíl bateriových a plug-in hybridních vozů na celkovém trhu s novými automobily bude činit jen zhruba tři procenta a v roce 2025 osm procent. O pět let později se ale již přiblíží ke čtvrtinovému podílu a v roce 2040 již tato vozidla budou mít na trhu převahu nad vozy se spalovacími motory.

Na růstu zájmu o elektromobily bude mít největší vliv pokles jejich ceny. Ten je přímo spojený s vývojem ceny baterií. Zatímco v současnosti činí cena baterie v přepočtu na 1 kWh necelých 180 amerických dolarů, v roce 2025 již klesne pod sto dolarů a v roce 2028 již bude zmíněná 1 kWh stát o sto dolarů méně než nyní.

V České republice bude mít vzestup prodeje elektromobilů v porovnání se západní Evropou o něco pomalejší průběh. "Odhady vývoje trhu očekávají, že po roce 2020 se bude v České republice každý rok prodávat šest až sedm tisíc elektromobilů. To je zhruba dvou až tříprocentní tržní podíl," uvedl na konferenci prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.

Radek Pecák