Ivo Hykyš je v české centrále společnosti Siemens člověkem, který je zodpovědný za rozvoj elektromobility a dobíjecí infrastruktury. Ptali jsme se ho proto na současné i budoucí projekty v této oblasti.

Vaše dobíjecí stanice Triberium budí pozornost všude, kde se vystavuje.  Můžete říci, kolik firemních automobilů zatím čerpá energii u té, která stojí přímo u sídla tuzemské centrály? 

Momentálně máme ve firemní flotile dva vozy. Jeden je Volkswagen e-Golf, druhým pak BMW i3. Tento počet se ale rychle navýší.

Můžete být konkrétnější?

V současné době zaměstnanci Siemensu v České republice využívají 700 aut. Drtivá většina z nich má samozřejmě spalovací motory. Jenže, naše firemní směrnice stanovuje, že do roku 2020 musí být emisní průměr námi provozovaných aut na úrovni maximálně 95 gramů. A to znamená, že během následujících dvou let musíme 90 klasických aut nahradit těmi s elektrickým pohonem. Půjde jak o „čisté elektromobily,“ tak i o auta s pohonem plug-in hybrid.

Pojďme zpět k rychlodobíjecí stanici Triberium. Ta má oproti konkurenci výhodu, že umí pracovat s různým vyšším palubním napětím vozů…

Ano, nyní většina elektromobilů využívá palubní napětí do zhruba 400 Voltů, ale naše rychlodobíječka zvládá až 920 Voltů, což bude případ řady připravovaných elektromobilů. V tomto ohledu jsme jedineční.

Takové chystá například koncern Volkswagen. Už jste vstoupili do jednání se společností Porsche, která dováží vozy značek Audi, Volkswagen a Porsche?

Ano, rozhovory vedeme, ale protože dobíjecí stanice vzniknou především v areálech dealerů těchto značek, jednáme především s nimi.  Prozatím je společný projekt vybavení dealerů značky Volkswagen nabíjecím řešením od společnosti Siemens ČR ve fázi příprav, vzájemného zjišťování energetické náročnosti včetně financování. Dealery Dealerům můžeme pomoci s přípravou a definicí jejich požadavků, jelikož jim byly prostřednictvím společnosti Porsche Česká republika stanoveny standardy, které je třeba v případě instalace splnit. Pro klienta vždy vedeme celý projekt na míru, od doporučení konkrétního typu nabíjecího řešení po jeho instalaci. Klientům také můžeme dodat financování elektromobilního řešení na klíč.

Triberium detailA jsou i jiná místa, kde budou vaše stanice stát? Můžete už uvést konkrétní lokality?

O chystaných projektech u externích zákazníků si prozatím nedovolím hovořit, nicméně do roka vznikne celkem dost nabíjecích bodů v našich lokalitách Siemens v České republice, a to jak na střídavý, tak i na stejnosměrný proud.

Mluvil jsme i o financování. Na kolik peněz vlastně přijde instalace jedné vaší rychlodobíjecí stanice? Mluvím teď o té standardní s výkonem 50 kW.

Samotná stanice stojí 27 000 eur. Jenže zřízení přípojky, rezervace příkonu a stavební příprava může přijít na daleko vyšší sumu. Když budu realista, tak řeknu, že v průměru se bude v případě kompletní dodávky jednat o zhruba půldruhého milionu korun.

Už je možné objednávat i verzi s výkonem 150 KW?

Zatím ne. Ale bude to poměrně brzy. Předpokládám, že prodej bude zahájen v průběhu srpna a v říjnu už by mohly být první kusy zájemcům dodány. Cena bude samozřejmě vyšší, ale nebojím se, že by o ni nebyl zájem.

V Ćesku nyní běží programy na budování páteřní i vedlejší sítě rychlodobíjecích stanic. Chcete se také zapojit?

Rozhodně chceme. I když jsme si vědomi, že s rentabilitou to v případě mnoha vybudovaných dobíjecích stanic nebude vůbec slavné. Stát si totiž vymínil, že určité množství stanic musí být i ve značně odlehlých regionech, kde se elektromobily v nějaké větší míře ještě dlouhou dobu budou vyskytovat jen ojediněle.

Za kolik tedy u vašich rychlodobíjecích stanic budete elektřinu elektromobilistům nabízet? Už dnes je rozpětí cen docela široké..

Cena zatím nebyla stanovena. Zatím se u nás ve Stodůlkách Butovicích dobíjí zdarma, ale do budoucna samozřejmě zpoplatnění chystáme. Předpokládám, že platit se bude pouze za odebranou elektřinu. Zpoplatnění doby strávené u naší stanice nechystáme. Taxa za jednu kilowatthodinu by měla být někde mezi pěti a sedmi korunami, abychom byli konkurenceschopní.

Radek Pecák