Na autosalonu v Číně představí německá značka BMW svůj systém pro indukční dobíjení vysokonapěťových baterií pro své vozy s pohonem typu plug-in hybrid.

Tři a půl hodiny bude, podle údajů značky BMW, trvat dobíjení vozu BMW 530e Performance pomocí systému BMW Wireless Charging. Systém má dobíjecí výkon 3,2 kW. BMW tvrdí, že se podařilo dosáhnout účinnosti 85 procent, což je téměř srovnatelné s klasickým způsobem přes kabel. V takovém případě je účinnost 92 procent.

Obsluha takového dobíjení je skutečně velmi jednoduchá. Stačí s vozidlem najet nad základnovou desku.

Systém BMW Wireless Charging se ovšem na vůz 530e Performance, případně na prodlouženou verzi téhož vozu, která se prodává v Číně, nemontuje sériově. Jedná se o příplatkovou výbavu, která se skládá jak ze zmíněné základnové desky (GroundPad) a přijímací desky na vozidle (CarPad). Přenos energie probíhá bezkontaktně na vzdálenost přibližně osmi centimetrů.

Proces nabíjení se spustí stiskem tlačítka. Jakmile je baterie plně dobitá, dobíjení se automaticky vypne. K tomu, aby řidič najel nad základnovou desku správně, pomáhá speciální naváděcí systém. Na displeji multimediálního systému se zobrazuje vůz pohledem z ptačí perspektivy a barevnými čarami. Přesto je možná určitá odchylka od ideální pozice. Konkrétně je to až sedm centimetrů v podélném směru a nejvýše 14 centimetrů příčně.

Základnovou desku je možné instalovat jak v suché garáži, tak třeba i venku, kde na ní může pršet. BMW slibuje, že deska vydrží, i když ji nešikovný řidič přejede.

Elektromagnetické záření je omezeno pouze na podvozek vozu. GroundPad je soustavně monitorována a pokud jsou detekovány jakékoliv cizí objekty (třeba domácí mazlíčci) dobíjení se přeruší.

Radek Pecák