V roce 1993 americký automobilový koncern General Motors představil koncept elektromobilu s dodnes pozoruhodnými parametry. 

Na počátku 90. let se největší americká automobilka, spolu například s japonskými konkurenty Toyota a Honda, pokoušela vymyslet elektromobil, který by mohl pomoci naplnit tehdejší vizi kalifornských úřadů, Ty chtěly, aby již v roce 1998 na území tohoto státu jezdily alespoň dvě procenta elektromobilů.

General Motors připravil ze zmíněné trojice zdaleka nejzajímavější vůz. Od začátku byl konstruován speciálně pro elektrický pohon, pročež se hodně myslelo i na hmotnost. Mezi materiály použitými při jeho konstrukci byl přitom hojně zastoupen hliník a různé plasty. Jednalo se o dvoumístné dvoudveřové kupé.

Z konceptu se o tři roky později vyklubal automobil, který již byl určen pro sériovou výrobu. Jeho označení bylo EV-1. Na délku měřil 431 centimetrů a na výšku pouhých 128.  Uvnitř kupé s karosérií se skvělým součinitelem aerodynamického odporu Cd 0,19 se ukrýval elektromotor s výkonem 102 kWh. Hmotnost s první generací baterií dosahovala 1400 kilogramů, později při podstatně větší kapacitě ještě o více než osmdesát kilogramů klesla.

Kapacita baterií uložených ve středovém tunelu činila zpočátku 16,5 kWh a v roce 1999, kdy se s výrobou více než tisícikusové série skončilo, už byla 26,4 kWh. S autem bylo možno dojet na jedno nabití až do vzdálenosti 250 kilometrů. Auta dosahovala maximální rychlosti 130 kilometrů v hodině.

EV1 se neprodávalo, zájemci si ho pronajímali v rámci operativního leasingu. Přestože si mnozí uživatelé po uplynutí této doby auto chtěli odkoupit, General Motors jim to neumožnil. Naopak všechny vozy stáhl a nechal sešrotovat. O důvodech se dodnes spekuluje. Koho to zajímá, ten by si měl pustit film s názvem Who Killed the Electric Car?

Jedna z těch reálnějších hypotéz hovoří o tom, že ropná společnost Chevron (která z logických důvodů nemá elektromobily ráda) koupila firmu vlastnící patenty potřebné pro výrobu baterií. Jejich výroba poté skončila. Oficiálně ale tehdy General Motors uvedl, že elektromobily pro něj nejsou perspektivní.

Radek Pecák